Thursday, 16 August 2012

Monkey in the Marsh. Orson Welles. Citizen Kane


presentation by Corry Shores
[Search Blog Here.]

[Central Entry Directory]
[Cinema Entry Directory]
[Filmmakers, Entry Directory]
[Orson Welles, Entry Directory]




Monkey in the Marsh
Orson Welles
Citizen Kane




Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch.5 Peaks of Present and Sheets of Past: Fourth Commentary on Bergson
Pointes de présent et nappes de passé

2e
Memory, time and earth
La mémoire, le temps et la terre

[ft.26: "Bazin, Orson Welles, Ed. du Cerf, p.90. Michel Chion finds the same motif earlier in the opening of Citizen Kane: 'To a cavernous, archaic music, disparate landscapes succeed each other in an atmosphere of primitive chaos, of total disorder where the elements of earth and water are not yet separate. The only traces of life are monkeys, a reference to a pre-human past . . .' (La voix au cinéma, Cahiers du cinéma Editions de l'Etoile, p. 78)." [Deleuze Cinema 2, 1989: p.290d, ft.26 inserted on p.112a]

Ft.25 : Bazin, Orson Welles, Ed. du Cerf, p. 90. Michel Chion trouve déjà le même motif dans l’ouverture de « Citizen Kane » : « Sur une musique caverneuse, archaïque, des paysages disparates se succèdent dans une atmosphère de chaos primitif, de tohu-bohu où les éléments, la terre et l’eau, sont encore mélangés. Seules traces de vie, des singes, référence à un passé pré-humain… » (La voix au cinéma, Cahiers du cinéma, Editions de l’Etoile, p. 78). [Deleuze Cinéma 2, 1985: 151d]





Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.

No comments:

Post a Comment