Saturday, 11 August 2012

Magnificence Dying. Orson Welles. The Magnificent Ambersons


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Corry Shores
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Magnificence Dying
Orson Welles
The Magnificent Ambersons


Orson Welles. The Magnificent Ambersons

Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch.5 Peaks of Present and Sheets of Past: Fourth Commentary on Bergson
Pointes de présent et nappes de passé

2e
Memory, time and earth
La mémoire, le temps et la terre



In Welles, the usual way of dying is flat on your stomach, the body already in the earth, dragging yourself, crawling. All the coexistent strata are in touch and adjacent to each other in a muddy vital medium. The earth as primordial time of the autochthonous. And this is what the cohort of Welles great characters see: the hero of Touch of Evil who dies in the wet, blackish earth; the one in The Trial who dies in the hole in the ground, and, earlier, Major Amberson in great pain, speaking with difficulty: '-and us, we came out of the earth . . . So in any case we ought to be in the earth. . .' [Deleuze Cinema 2, 1989: 111d]

Chez Welles, en général on meurt à plat ventre, le corps déjà dans la terre, et en se traînant, en rampant. Toutes les strates coexistantes communiquent et se juxtaposent dans un milieu vital boueux. La terre comme temps primordial des autochtones. Et c'est ce que voient la cohorte des grands personnages de Welles : le héros de «Touch of evil » qui meurt dans la terre humide et noirâtre, Celui du « Procès » qui meurt dans le trou de la terre, mais déjà le major Amberson agonisant qui parlait avec peine, « et nous, nous sommes sortis de la terre… alors de toute façon nous avons dû être dans la terre… ». [Deleuze Cinéma 2, 1985: 151b]





Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.
Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.

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