Saturday 29 May 2010

Sharpened Tears. Yasujirō Ozu. The End of Summer (Dernier caprice) / Kohayagawake no aki / 小早川家の秋


presentation by Corry Shores
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Sharpened Tears
Yasujirō Ozu
The End of Summer
(Dernier caprice)
Kohayagawake no aki
小早川家の秋


Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch.1
Beyond the Movement Image
Au-delà de l'image-mouvement

2b
Everyday banality
La banalité quotidienne


The famous scenes of sudden tears (that of the father in An Autumn Afternoon who starts to weep silently after his daughter's wedding, that of the daughter in Late Spring who half smiles as she looks at her sleeping father, then finds herself on the verge of tears, that of the daughter in Dernier caprice who makes a sharp comment about her dead father, then bursts into tears) do not mark out a strong period which might be contrasted with the weak periods in the flow of life, and there is no reason to suggest the emergence of a repressed emotion as 'decisive action'. [Deleuze Cinema 2, 1989: 14ab]

Les célèbres scènes de larmes soudaines (celle du père d'« Un après-midi d'automne » qui se met à pleurer silencieusement après le mariage de sa fille, celle de la fille de « Printemps tardif » qui sourit à demi en regardant son père endormi, puis se retrouve au bord des larmes, celle de la fille de « Dernier caprice » qui fait une remarque aigre sur son père mort, puis éclate en sanglots) ne marquent pas un temps fort qui s'opposerait aux temps faibles de la vie courante, et il n'y a aucune raison d'invoquer l'émergence d'une émotion refoulée comme « action décisive ». [Deleuze Cinéma 2, 1985: 24cd]


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Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.


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