[Search Blog Here.]
[Central Entry Directory]
[Cinema Entry Directory]
[Filmmakers, Entry Directory]
[Luis Bunuel, Entry Directory]
Out Vile Jelly
Luis BuñuelUn chien andalou
Gilles Deleuze
Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps
Chapter III. From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Chapitre III. Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)
3b: From the Optical and Sound Image to the Dream-Image
3b: De l'image optique et sonore à l'image-rêve
(3d: Ses deux pôles : René Clair et Bunuel)
In Buñuel's Un chien andalou the image of the thinning cloud which bisects the moon is actualized, but by passing into the razor which bisects the eye, thus maintaining the role of virtual image in relation to the next one. A tuft of hair becomes a sea-urchin, which is transformed into a circular head of hair, to give way to a circle of onlookers. [Deleuze Cinema 2, 1989: 55a]
Dans « Un chien andalou » de Bunuel, l'image du nuage effilé qui coupe la lune s'actualise, mais en passant dans celle du rasoir qui couple l'oeil, gardant ainsi le rôle d'image virtuelle par rapport à la suivante. Une touffe de poils devient oursin, qui se transforme en chevelure circulaire, pour faire place à un cercle de badauds. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 78cd]
[Videos should play, despite showing no image until the play button is pressed.]
Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.
Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.
No comments:
Post a Comment