Monday, 3 May 2010

Circuits in the Sky. Marcel Carné. [Deleuze's General Observation on the Day/Night Cycles in Carné's Films]


[The following is quotation. My commentary is bracketed in red.]



Circuits in the Sky
Marcel Carné
[Deleuze's General Observation on the Day/Night Cycles in Carné's Films]


Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch3
From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)

2c
The two poles of the flashback: Carné, Mankiewicz
Les deux pôles du flash-back : Carné, Mankiewicz


destiny can be exhibited directly in other ways, and can affirm a pure power of time which overflows all memory, an already-past which exceeds all recollections: we are not just thinking of expressionist figures of blind men or tramps with which Carné's work is strewn, but of the immobilizings and petrifications in Visiteurs du Soir, or the use of mime in Les Enfants du Paradis, and more generally of light, which Carné uses in the French style - luminous grey which passes through every atmospheric nuance and constitutes a great circuit of the sun and moon.[Deleuze Cinema 2, 1989: 46-47]

Car le destin peut se manifester directement par d'autres voies, et affirmer une pure puissance du temps qui déborde toute mémoire, un déjà -passé qui excède tout souvenir : nous ne pensons pas seulement aux figures expressionnistes d'aveugles ou de clochards dont Carné a parsemé son oeuvre, mais aux immobilisations et pétrifications des « Visiteurs du soir», à l'usage du mime dans « Les enfants du paradis », et plus généralement à la lumière, dont Carné se sert suivant le style français, gris lumineux qui passe par toutes les nuances atmosphériques et constitue le grand circuit du soleil et de la lune. [Deleuze Cinéma 2, 1985:68a.b]


2e
The Inadequacy of the recollection-image
Insuffisance de l'image-souvenir

the flashback [...] gets its justification from elsewhere; Carné's destiny [Deleuze Cinema 2, 1989: 51c]

le flashback [...] reçoit une justification d'ailleurs, le destin de Carné [Deleuze Cinéma 2, 74a]


[In the following clips, we will watch as the lighting cycles us through night and day.]

From Le jour se lève
(Video should play, even though no image shows until then.)


From Les Visiteurs du soir




Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.



No comments:

Post a Comment