Monday 3 May 2010

Fatal Drum. Marcel Carné. Le Jour se lève / Daybreak



[The following is quotation. My commentary is bracketed in red.]



Fatal Drum
Marcel Carné
Daybreak
Le Jour se lève



Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch. 4
The Crystals of Time
Le Cristaux de temps


3e
The problem of film music: sound crystal, gallop and ritornello
Problème de la musique de cinéma : cristal sonore, galop et ritournelle (Nino Rota)

Cinema music, through itself, tends towards releasing the ritornello and the gallop as two pure and self-sufficient elements, while many other components necessarily intervene in music in general, except in exceptional cases such as the Bolero. This is already true in the Western, where the little melodic phrase comes as the interruption of galloping rhythms (Blowing Wild [sic: High Noon] by Zinnemann and Tiomkin); it is even more obvious in musical comedy, where the rhythmic stepping and walking, which is sometimes military even for the girls, come up against the melodic song. But the two elements are also combined, as in Daybreak by Carné and Jaubert, where the basses and the percussion give the rhythm while the little flute launches the melody. [Deleuze Cinema 2, 1989: 90bc]

Ce à quoi tend la musique de cinéma par elle-même, c'est à dégager la ritournelle et le galop comme deux éléments purs et suffisants, tandis que beaucoup d'autres composantes interviennent nécessairement dans la musique en général, sauf dans des cas exceptionnels, tel le Boléro. C'est déjà vrai du western, où la petite phrase mélodique vient interrompre les rythmes galopants ( « Le train sifflera trios fois » de Zinnemann et Tiomkin); c'est encore plus évident de la comédie musicale, où le pas et la marche rythmiques, parfois militaires même chez les girls, s'affrontent avec la chanson mélodique. Mais aussi les deux éléments se mêlent comme dans « Le jour se lève » de Carné et Jaubert, où les basses et les percussions donnent le rythme tandis que la petite flûte lance la mélodie. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 123bc]


[For a more detailed explanation, see this entry on Bazin's analysis of the film.]

(Video should play, despite not showing an image until then.)






Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.



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