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Strangling Chains
Orson Welles
Touch of Evil
Gilles Deleuze
Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps
Chapter 6:
The Powers of the False
Les puissances du faux
2f
The great series of forgers
Les grandes séries de faussaires
A becoming, an irreducible multiplicity, characters or forms are now valid only as transformations of each other. [...] And this is the diabolical trio of the Lady from Shanghai, the strange relay-characters of Mr. Arkadin, the chain which unites those in Touch of Evil, the unlimited transformation for those of The Trial, the journey of the false which constantly passes through the king, his son and Falstaff, all three imposters and usurpers in some way, culminating in the scene where the roles are exchanged. [Deleuze Cinema 2, 1989: 140c]
Un devenir, une irréductible multiplicité, les personnages ou les formes ne valent plus que comme transformation les uns des autres. [...] Et c’est l’infernal trio de « La dame de Shanghaï », les étranges personnages-relais de « Mr Arkadin », la chaîne qui soude ceux de « Touch of evil », la transformation illimitée pour ceux du « Procès », le parcours du faux qui ne cesse de passer par le roi, son fils et Falstaff, tous trois imposteurs, usurpateurs à quelque égard, culminant dans la scène où les rôles s’échan- | gent. [Deleuze Cinéma 2, 1985:189-190]
Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.
Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.
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