Thursday, 11 February 2010

Warfare of Category. Jean-Luc Godard. Les Carabiniers




Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch.7
Thought and Cinema
La pensée et le cinéma

2f.
Reasons for believing in this world (Dreyer, Rossellini, Godard, Garrel)
Des raisons de croire en ce monde-ci (Dreyer, Rossellini, Godard, Garrel)




Les Carabiniers is not another film about war, to glorify or attack it. It films the categories of war, which is something quite different. Now, as Godard says, these can be specific things, armies of sea, earth and air, or 'specific ideas', occupation, countryside, resistance, or 'specific feelings', violence, rout, absence of passion, derision, disorder, surprise, void, or 'specific phenomena', noise, silence. [Deleuze Cinema 2, 1989: 180c]

« Les carabiniers » n'est pas un film de plus sur la guerre, pour la magnifier ou pour la dénoncer. Ce qui est très différent, il filme les catégories de la guerre. Or comme dit Godard, ce peut être des choses précises, armées de mer, de terre et d'air, ou bien des « idées précises », occupation, compagne, résistance, ou bien des « sentiments précis », violence, débandade, absence de passion, dérision, désordre, surprise, vide, ou bien des « phénomènes précis », bruit, silence. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 243cd]



[Specific things: armies of sea, earth and air
Specific Ideas: occupation, countryside, and resistance]




[Specific feelings: surprise, disorder]




[Specific feelings: absence of passion, void, derision]




[Specific feelings: violence, rout]




[Specific phenomena: noise, silence]





Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.

No comments:

Post a Comment