Tuesday, 19 January 2010

Unmaskable Beauty. Jean-Luc Godard. Les Carabiniers





Unmaskable Beauty
Jean-Luc Godard
Les Carabiniers




Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch.1
Beyond the Movement Image
Au-delà de l'image-mouvement

3a.
The Intolerable and Clairvoyance
L'intolérable et la voyance

[A purely optical and sound situation ...] is a matter of something too powerful, or too unjust, but sometimes also too beautiful, and which henceforth outstrips our sensory-motor capacities. Stromboli: a beauty which is too great for us, like too strong a pain. It can be a limit-situation, the eruption of the volcano, but also the most banal, a plain factory, a wasteland. In Godard's Les carabiniers the girl militant recites a few revolutionary slogans, so many clichés; but she is so beautiful, of a beauty which is unbearable for her torturers who have to cover up her face with a handkerchief. And this handkerchief, lifted again by the breath and whisper ('Brothers, brothers, brothers . . .'), itself becomes unbearable for us the viewers. [Deleuze Cinema 2, 1989: 17-18]

[Une situation purement optique et sonore ...] s'agit de quelque chose de trop puissant, ou de trop injuste, mais parfois aussi de trop beau, et qui dès lors excède nos capacités sensori-motrices. « Stromboli » : une beauté trop grand pour nous, comme une douleur trop forte. Ce peut être une situation-limite, l'éruption du volcan, mais aussi le plus banal, une simple usine, un terrain vague. Dans « Les carabiniers » de Godard, la militante récite quelques formules révolutionnaires, autant de clichés ; mais elle est si belle, d'une beauté intolérable à ses bourreaux qui doivent recouvrir son visage d'un mouchoir. Et ce mouchoir, encore soulevé par le souffle et le murmure ( « frères, frères, frères... » ), nous devient lui-même intolérable, à nous spectateurs. [Deleuze Cinéma 1, 1985: 29b-c]








Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.




No comments:

Post a Comment