Saturday 23 January 2010

Fiery Shots. Jean-Luc Godard. Les Carabiniers


presentation by Corry Shores
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[The following is quotation. My notes are in brackets.]





Fiery Shots
Jean-Luc Godard
Les Carabiniers


Ch.3
From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)

1b.
The Circuits of the Optical and Sound Image
Les circuits de l'image optique et sonore

And in Les carabiniers Godard makes each shot a description, so that, instead of organically describing an object, we are shown pure descriptions which are unmade at the same time as they are outlined. [Deleuze Cinema 2, 1989: 43bc]

Et dans « Les carabiniers » Godard fait de chaque plan une description qui remplace l'objet, et qui laissera place à une autre description, si bien que, au lieu de décrire organiquement un objet, on nous montre de pures descriptions que se défont en même temps qu'elles se tracent. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 63cd]

[Footnote:]

2 Claude Ollier, himself a nouveau roman writer, says in relation to Carabiniers: Godard 'produces for each shot a very quick review of its descriptive and suggestive virtualities before concentrating on one of them, them [sic] abandoning it, as soon as it has been indicated, precisely as he constitutes the whole work through a succession of renewed approaches, and at the very moment he finds it undoes it, gives almost the impression of losing interest in it, if not of purposely destroying it' (Souvenirs écran, Cahiers du cinéma/Gallimard, p.129) [Note: Ollier's book was published in 1981. Deleuze Cinema 2, 1989: 279b]

2. Claude Ollier, lui-même écrivain du nouveau roman, dit à propos des « Carabiniers » : Godard « effectue pour chaque plan un très rapide recensement de ses virtualités descriptives et suggestives, avant de s'en tenir à l'une d'elles, puis de l'abandonner, aussitôt qu'indiquée, exactement comme il constitue l'oeuvre entière par approches successive renouvelées, et juste au moment où il trouve, la défait, donne même l'impression de s'en désintéresser, sinon de la détruire volontairement » (Souvenirs écran, Cahiers du cinéma-Gallimard, p. 129). [Deleuze Cinéma 2, 1985: 63d]





Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.



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