Explosive Redemption
Elia Kazan
On the Waterfront
Gilles Deleuze
Cinema 1
Cinéma 1
Ch IX.
The Action-Image: The Large Form
L'image-action : La grande forme
3b.
Kazan and the Actor's Studio
Kazan et l'Actors Studio
On the Waterfront abundantly develops this theology: if I don't betray others, I betray myself and I betray justice. One has to go through many dirty permeating situations, and through many humiliating explosions, in order to catch a glimpse through them of the impression which cleanses us and the detonation which saves or pardons us. [Deleuze, Cinema 1, 1986:161d]
« Sur les quais » développe abondamment cette théologie : si je ne trahis pas les autres, je me trahis moi-même et je trahis la justice. Il faut passer par beaucoup de sales situations imprégnantes, et par beaucoup d'explosions honteuses, pour entrevoir à travers elles l'empreinte qui nous lave et la détonation qui nous sauve ou nous pardonne. [Deleuze Cinéma 1, 1985:216-217]
Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image.Transl. Hugh Tomlinson & Barbara Habberjam, London: Continuum, 1986
Deleuze, Gilles. Cinéma 1: L'image-mouvement. Paris: Les éditions de minuit, 1983.
Image from:
i liked this one
ReplyDelete