Monday, 7 June 2010

Visions Rarefied. Alfred Hitchcock. Spellbound


Visions Rarefied
Alfred Hitchcock
Spellbound


Gilles Deleuze

Cinema I: The Movement Image
Cinéma 1: L'image-mouvement

Ch 2.
Frame and Shot, Framing and Cutting
Cadre et plan, cadrage et découpage

1a.
The first level frame, set, or closed system
Le premier niveau : cadre, ensemble ou système clos


The highest degree of rarefaction seems to be attained with the empty set, when the screen becomes completely black or completely white. Hitchcock gives an example of this in Spellbound, when another glass of milk invades the screen, leaving only an empty white image. [Deleuze, Cinema 1, 1986: 14a]

Le maximum de raréfaction semble atteint avec l'ensemble vide, quand l'écran devient tout noir ou tout blanc. Hitchcock en donne un exemple dans « La maison du Dr Edwards », quand un autre verre de lait envahit l'écran, ne laissant qu'une image blanche vide. [Deleuze Cinéma 1, 1985: 24a]


Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch.3.
From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)

3b: From the Optical and Sound Image to the Dream-Image
3b: De l'image optique et sonore à l'image-rêve
(3d: Ses deux pôles : René Clair et Bunuel)


Sometimes the dream-images are scattered throughout the film, in such a way that it is possible to reconstitute them in their totality. thus, with Hitchcock's Spellbound, the real dream does not appear in the Daliesque paste and cardboard sequence, but is shared between widely separated elements: these are the impressions of a fork on a sheet which will become stripes on pyjamas, to jump to the striations on a white cover, which will produce the widening-out space of a washbasin, itself taken up by an enlarged glass of milk, giving way in turn to a field of snow marked by parallel ski lines. A series of scattered images which form a large circuit, of which each one is like the virtuality of the next that makes it actual, until all return together to the hidden sensation which has all the time been actual in the hero's unconscious, that of the lethal toboggan. [Deleuze Cinema 2, 1989: 55bc]

Il arrive que les images-rêve soient disséminées le long du film, de manière à pouvoir être reconstituées dans leur ensemble. Ainsi, avec « La maison du Dr Edwardes » d'Hitchcock, le vrai rêve n'apparaît pas dans la séquence en carton-pâte de Dali, mais est distribué en éléments distants : ce sont les raies d'une fourchette sur une nappe qui deviendront rayures d'un pyjama, pour sauter dans les stries d'une couverture blanche, qui donnera l'espace évasé d'un lavabo, repris lui-même par un verre de lait grossi, livrant à son tour un champ de neige marqué par des traces parallèles de ski. Série d'images disséminées qui forment un grand circuit, dont chacune est comme la virtualité de l'autre qui l'actualise, jusqu'à ce que toutes ensemble rejoignent la sensation cachée qui n'a jamais cessé d'être actuelle dans l'inconscient du héros, celle du toboggan meurtrier. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 79a]


[Here are the lines-on-white images. The milk image is included here.]

[Videos should play when the button is pressed, even though they show no image until then.]



[And here is the Dalí dream sequence].









Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image.Transl. Hugh Tomlinson & Barbara Habberjam, London: Continuum, 1986

Deleuze, Gilles. Cinéma 1: L'image-mouvement. Paris: Les éditions de minuit, 1983.


Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.

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