Tuesday, 22 June 2010

Gun Machine. Buster Keaton. The High Sign


Gun Machine
Buster Keaton
The High Sign


Gilles Deleuze

Cinema 1
Cinéma 1

Ch X. The Action-Image: The Small Form
Ch X. L'image-action : La petite forme

3c.
The Paradox of Keaton the Minoring and Recurrent Functions of the Great Machines
Le paradoxe de Keaton : la fonction minorante et récurrente des grandes machines

The High Sign puts forward a bizarre abridgment of the causal series: a shooting machine in which the hero presses his foot on a hidden lever, so that a system of wires and pulleys brings down a bone which a dog tries to reach by pulling a cord so that the bell on the target rings (a cat is enough to throw the mechanism out of gear). [Deleuze, Cinema 1, 1986: 181a]

« The High Sign » propose un abrégé de série causale insolite : une machine à tir où le héros appuie du pied sur un levier caché, si bien qu'un système de fils et de poulies fait tomber un os, qu'un chien veut atteindre en tirant sur une corde, de manière à faire résonner la cloche de la cible (il suffit d'un chat pour détraquer la machine). [Deleuze Cinéma 1, 1985: 241cd]

[Clip should play, even though the screen is blank until the button is pressed.]


Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image.Transl. Hugh Tomlinson & Barbara Habberjam, London: Continuum, 1986

Deleuze, Gilles. Cinéma 1: L'image-mouvement. Paris: Les éditions de minuit, 1983.


No comments:

Post a Comment