presentation by Corry Shores
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Time in Entrance
Orson Welles
Orson Welles
Mr. Arkardin
Gilles Deleuze
Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps
Ch.2
Recapitulation of Images and Signs
Récapitulation des images et des signes
3d
The Freeing of the Time-Image: It's Direct Presentation
L'émancipation de l'image-temps : sa présentation directe
Ch.2
Recapitulation of Images and Signs
Récapitulation des images et des signes
3d
The Freeing of the Time-Image: It's Direct Presentation
L'émancipation de l'image-temps : sa présentation directe
Not only is the image inseparable from a before and an after which belong to it, which are not to be confused with the preceding and subsequent images; but in addition it itself tips over into a past and a future of which the present is now only an extreme limit, which is never given. Take, for example, the depth of field in Welles: when Kane is going to catch up with his friend the journalist for the break, it is in time that he moves, he occupies a place in time rather than changing place in space. And when the investigator at the beginning of Mr Arkadin emerges into the great courtyard, he literally emerges from time rather than coming from another place. [Deleuze Cinema 2, 1989: 37a]
Non seulement l’image est inséparable d’un avant et d’un après qui lui sont propres, qui ne se confondent pas avec les images précédents et suivantes, mais d’autre part elle bascule elle-même dans un passé et un futur dont le présent n’est plus qu’une limite extrême, jamais donnée. Soit la profondeur de champ chez Welles : lorsque Kane va rejoindre son ai le journaliste pour la rupture, c’est dans le temps qu’il se meut, il occupe un place dans le temps plutôt qu’il ne change de place dans l’espace. Et lorsque l’enquêteur au début de « M. Arkadin » émerge dans la grande cour, il émerge littéralement du temps plus qu’il ne vient d’ailleurs. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 55d]
Ch.5
Peaks of Present and Sheets of Past: Fourth Commentary on Bergson
Peaks of Present and Sheets of Past: Fourth Commentary on Bergson
Pointes de présent et nappes de passé (quatrième commentaire de Bergson)
2bQuestions of Depth and Field
Les questions de la profondeur de champ
Hence in the great scene where Kane catches up in depth with the friend he will break with, it is in the past that he himself moves; this movement was the break with the friend. And, at the beginning of Mr. Arkadin, the adventurer who advances in the great court re-emerges from a past whose zones he will make us explore. [Deleuze Cinema 2, 1989: 103bc]
Ainsi dans la grande scène où Kane rejoint en profondeur l’ami avec lequel il va rompre, c’est dans le passé qu’il se meut lui-même ; ce mouvement, ce fut la rupture. Et, au début de « M. Arkadin », l’aventurier qui s’avance dans la grande cour resurgit d’un passé dont il va nous faire explorer les zones. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 139d]
Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.
Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.
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