Sunday, 22 August 2010

The Baits of Recollection. Joseph Mankiewicz. Suddenly Last Summer



The Baits of Recollection
Joseph Mankiewicz

Suddenly Last Summer




Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Chapter III. From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Chapitre III. Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)

2c: The two poles of the flashback: Carné, Mankiewicz
2c: Les deux pôles du flash-back : Carné, Mankiewicz



And, in
Suddenly Last Summer, there is only one flashback, when the girl again encounters at the end the horrible recollection which is eating away at her, because the other flashbacks have been blocked, replaced by stories and hypotheses, without, however, cancelling the corresponding forks which allow an inexplicable secret to exist forever. In fact, the son's homosexuality explains nothing. The mother's jealousy is a first fork, as soon as she is supplanted by the girl; the homosexuality is a second, when the son uses the girl as he used his mother, as baits for boys; but there is still one more, still another circuit, which takes up the description of the carnivorous flowers and the story of the horrendous fate of the little tortoises which are devoured, when the flashback reveals, beneath the son's homosexuality, an orgiastic mystery, cannibalistic tastes of which he ends up victim, hacked and dismembered by his young, wretched lovers, to the sounds of a barbaric music of the slums. And here again, at the end, it seems that everything starts up again, and the mother 'will devour' the young doctor that she has mistaken for her son. [Deleuze Cinema 2, 1989: 48a.b]

Et, dans « Soudain l’été dernier », s’il n’y a qu’un seul flash-back, quand la jeune fille retrouve à la fin le souvenir abominable qui la ronge, c’est que les autres flashes-back ont été inhibés, remplacés par des récits et des hypothèses, sans annuler pourtant les bifurcations correspondantes qui laissent subsister pour toujours un inexplicable secret. En effet, la pédérastie du fils n’explique rien. La jalousie de la mère est une première bifurcation, dès qu’elle est supplantée par la jeune fille ; la pédérastie en est une seconde, quand le fils se sert de la jeune fille comme il se servait de sa mère, appâts pour les garçons ; ‘mais il y en a encore une, encore un circuit, qui reprend la descriptions des fleurs carnivores et le récit de l’affreux destin des petites tortues dévorées, lorsque le flash-back découvre sous la pédérastie du fils un mystère orgiaque, des goûts cannibaliques dont il finit victime, lacéré, démembré par ses jeunes amants de misère, aux sons d’une musique barbare de bidonville. Et là encore, à la fin, il semble que tout se relance, et que la mère « dévorera » le jeune médecin qu’elle a pris pour son fils.
[Deleuze Cinéma 2, 1985: 69-70b]

[The first clip is a short amount of introductory material. The quality of the video clips improves following after it.]






















Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: The Athlone Press, 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.


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