Monday 8 March 2010

In the Still of Time. Yasujirō Ozu. Woman of Tokyo (Tokyo no onna. 東京の女)

presentation by Corry Shores
[Search Blog Here.]

[Central Entry Directory]
[Cinema Entry Directory]
[Filmmakers, Entry Directory]
[Yasujirō Ozu, Entry Directory]


Great Ozu site: ozu-san.com


In the Still of Time
Yasujirō Ozu
Woman of Tokyo
Tokyo no onna
東京の女




Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Ch.1
Beyond the Movement Image
Au-delà de l'image-mouvement


2c
Empty spaces and still lifes
Espaces vides et natures mortes


An empty space owes its importance above all to the absence of a possible content, whilst the still life is defined by the presence and composition of objects which are wrapped up in themselves or become their own container: as in the long shot of the vase almost at the end of Late Spring. Such objects are not necessarily surrounded by a void, but may allow characters to live and speak in a certain soft focus, like the still life with vase and fruit in The Woman of Tokyo, or the one with the fruit and golf-clubs in What Did the Lady Forget?[Deleuze Cinema 2, 1989: 16b]

Un espace vide vaut avant tout par l'absence d'un contenu possible, tandis qui la nature morte se définit par la présence et la composition d'objets qui s'enveloppent en eux-mêmes ou deviennent leur propre contenant : ainsi le long plan du vase presque à la fin de « Printemps tardif ». De tels objets ne s'enveloppent pas nécessairement dans le vide, mais peuvent laisser des personnages vivre et parler dans un certain flou, comme la nature morte au vase et aux fruits de « La dame de Tokyo », ou celle aux fruits et aux clubs de golf de « Qu'est-ce que la dame a oublié? » [Deleuze Cinéma 2, 1985: 27a.b]


[Videos should play when the button is clicked, despite not showing an image until then.]






Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.


No comments:

Post a Comment