Tuesday, 3 November 2009

Glory Brains Gory. Stanley Kubrick. Paths of Glory


[The following is quotation. I am deeply grateful to my sources, 1 and 2, for the images. Credits below.]


Glory Brains Gory

Stanley Kubrick

Paths of Glory


Gilles Deleuze

Cinema 2
Cinéma 2

Chapter VIII: Cinema, Body and Brain, Thought
Chapitre VIII: Cinéma, corps et cerveau, pensée

2b: The Cinema of the Brain and the Question of Death (Kubrick, Resnais)
2b: Le cinéma du cerveau et la question de la mort (Kubrick, Resnais)


Kubrick is renewing the theme of the initiatory journey because every journey in the world is an exploration of the brain. The world-brain is A Clockwork Orange, or again, a spherical game of chess where the general can calculate his chances of promotion on the basis of the relation between soldiers killed and positions captured (Paths of Glory). [Deleuze Cinema 2, 1989:206a] [C2, 206a]

Si Kubrick renouvelle le thème du voyage initiatique, c’est parce que tout voyage dans le monde est une exploration du cerveau. Le monde-cerveau, c’est « L’orange mécanique », ou encore un jeu d’échecs sphérique où le général peut calculer ses chances de promotion d’après le rapport des soldats tués et des positions conquises (« Les sentiers de la gloire »). [Deleuze Cinéma 2, 1985:267-268b]






Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.



No comments:

Post a Comment