presentation by Corry Shores
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[The following is quotation. Image credits below. May I please thank the source.]
Roads of Space
Wim Wenders
Im Lauf der Zeit
Kings of the Road
Au fil du temps
Gilles Deleuze & Félix Guattari
Thousand Plateaus
Mille Plateaux
Ch.14. 1440: The Smooth and the Striated
1440: Le lisse et le strié
They are nomads by dint of not moving, not migrating, of holding a smooth space that they refuse to leave, that they leave only in order to conquer and die. Voyage in place; that is the name of all intensities, even if they also develop in extension. To think is to voyage; earlier we tried to establish a theo-noological model of smooth and striated spaces. In short, what distinguishes the two kinds of voyages is neither a measurable quantity of movement, nor something that would be only in the mind, but the mode of spatialization, the manner of being in space, of being for space. Voyage smoothly or in striation, and think the same way . . . But there are always passages from one to the other, transormations of one within the other, reversals. In his film, Kings of the Road, Wenders intersects and superposes the paths of two characters; one of them takes a still educational, memorial, cultural, Goethean journey that is thoroughly striated, whereas the other has already conquered smooth space, and only experiments, induces amnesia in the German "desert." But oddly enough, it is the former who opens space for himself and performs a kind of retroactive smoothing, whereas striae reform around the latter, closing his space again. Voyaging smoothly is a becoming, and a difficult, uncertain becoming at that.
Ils sont nomades à force de ne pas bouger, de ne pas migrer, de tenir un espace lisse qu'ils refusent de quitter, et qu'ils ne quittent que pour conquérir et mourir. Voyage sur place, c'est le nom de toutes les intensités, même si elles se développent aussi en extension. Penser, c'est voyager, et nous avons essayé précédemment de dresser un modèle théo-noologique des espaces lisses et striés. Bref, ce qui distingue les voyages, ce n'est ni la qualité objective des lieux, ni la quantité mesurable du mouvement - ni quelque chose qui serait seulement dans l'esprit - mais le mode de spatialisation, la manière d'être dans l'espace, d'être à l'espace. Voyager en lisse ou en strié, penser de même... Mais toujours les passages de l'un à l'autre, les transformations de l'un dans l'autre, les renversements. Dans le film Au fil du temps, Wenders fait s'entrecroiser et se superposer les parcours de deux personnages, dont l'un mène un voyage encore goethéen, culturel, mémoriel, « éducatif », strié de toutes parts, tandis que l'autre a déjà conquis un espace lisse, fait seulement d'expérimentation et d'amnésie, dans le « désert » allemand. Mais, bizarrement, c'est le premier qui s'ouvre l'espace et opère une sorte de lissage rétroactif, tandis que des stries viennent se reformer sur le second, refermer son espace. Voyager en lisse, c'est tout un devinir, et encore un devenir difficile, incertain. [602bc]
[In this clip we see the striated character (with the short hair) who comes to destriate himself, all while the smooth character (in overalls) finds himself confined and immobilized by his own irregular and unregulated life.]
Deleuze, Gilles & Félix Guattari. Capitalisme et Schizophrénie 2: Mille Plateaux. Paris: Les Éditions de Minuit, 1980.
Deleuze, Gilles & Félix Guattari. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Transl. Brian Massumi.London: Continuum, 1987.
Image obtained gratefully from:
Thanks Tom Sutpen
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