Wednesday, 30 December 2009

Deadly Forking. Joseph Mankiewicz. Cleopatra



Deadly Forking
Joseph Mankiewicz
Cleopatra


Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Chapter III. From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Chapitre III. Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)

2c: The two poles of the flashback: Carné, Mankiewicz
2c: Les deux pôles du flash-back : Carné, Mankiewicz




Finally, in Cleopatra, it is Cleopatra who has become the eternal forking woman, devious, capricious, while Mark Antony (now played by Burton) is simply a prisoner of his insane passion [....] He too will die without understanding what has actually happened, although he rediscovers Cleopatra's love in a final fork by her. [51b]

Dans « Cléopâtre », enfin, c'est Cléopâtre qui est devenue l'éternelle bifurcante, la fourchu, l'ondoyante, tandis que Mark-Antoine (maintenant joué par Burton) n'est plus que livré à son amour fou [....] Lui aussi mourra sans comprendre ce qui a pu se passer, bien qu'il retrouve l'amour de Cléopâtre dans une ultime bifurcation de celle-ci. [73d]








Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:


Image from
courtesy of


1 comment:

  1. for Corry Shores: this:

    http://academichack.net/humanite.htm#_ftnref1

    An Incomplete Investigation: L’humanité
    Michael Sicinski




    An Incomplete Investigation: L’humanité

    I. The Detective in the Mud

    ReplyDelete