Wednesday, 9 December 2009

Dreams of Nitroglycerin. Vincente Minnelli. The Bandwagon

presentation by Corry Shores
[Search Blog Here.]

[Central Entry Directory]

[Cinema Entry Directory]
[Filmmakers, Entry Directory]
[Vincente Minnelli, Entry Directory]


[The following is quotation. Image credits below. Thank you source very much.]

Dreams of Nitroglycerin
Vincente Minnelli
The Bandwagon


Gilles Deleuze

Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps

Chapter III. From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Chapitre III. Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)

3c: The Implied Dream': movements of world
3c: Le « rêve impliqué » : les mouvements de monde


If musical comedy gives us in an explicit way so many scenes which work like dreams or pseudo-dreams with metamorphoses (Singing in the Rain, Band Wagon, and especially Minnelli’s An American in Paris), it is because it is entirely a gigantic dream, but an implied dream, which in turn implies the passage of a presumed reality in the dream. [Deleuze Cinema 2, 1989:59bc]

Si la comédie musicale nous présente explicitement tant de scènes fonctionnant comme des rêves ou de pseudo-rêves à métamorphoses (« Chantons sous la pluie », «Bandwagon », et surtout « Un Américain à Paris » de Minnelli), c’est parce qu’elle est tout entière un gigantesque rêve, mais un rêve impliqué, et qui implique lui-même le passage d’une réalité supposée au rêve. [Deleuze Cinéma 2, 1985:84a]






Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.

Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris:Les éditions de minuit, 1985.



Image obtained gratefully from:


No comments:

Post a Comment