presentation by Corry Shores
[Search Blog Here]
[Central Entry Directory]
[Cinema Entry Directory]
[Filmmakers, Entry Directory]
[Joseph Mankiewicz, Entry Directory]
[Search Blog Here]
[Central Entry Directory]
[Cinema Entry Directory]
[Filmmakers, Entry Directory]
[Joseph Mankiewicz, Entry Directory]
[The following is quotation.]
Ch. 3.
From Recollection to Dreams: Third Commentary on Bergson
Du souvenir aux rêves (troisième commentaire de Bergson)
2c:
The two poles of the flashback: Carné, Mankiewicz
Les deux pôles du flash-back : Carné, Mankiewicz
Mankiewicz's characters never develop in a linear evolution: the stages passed through by Eve, taking the place of the actress, stealing her lover, seducing the girlfriend's husband, blackmailing the girlfriend, do not take part in a progression but each time constitute a deviation which makes a circuit, allowing a secret to exist in the whole which the new Eve at the end of the film will inherit, point of departure for other forks. [Deleuze Cinema 2, 1989: 47-48]
Les personnages de Mankiewicz ne se développent jamais dans une évolution linéaire : les stades que parcourt Eve, prendre la place de l'actrice, lui voler son amant, séduire le mari de l'amie, faire chanter l'amie, n'entrent pas dans une progression, mais constitue chaque fois une déviation qui fait un circuit, laissant subsister sur l'ensemble un secret dont héritera la nouvelle Eve à la fin du film, point de départ pour d'autres bifurcations. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 69c]
Les personnages de Mankiewicz ne se développent jamais dans une évolution linéaire : les stades que parcourt Eve, prendre la place de l'actrice, lui voler son amant, séduire le mari de l'amie, faire chanter l'amie, n'entrent pas dans une progression, mais constitue chaque fois une déviation qui fait un circuit, laissant subsister sur l'ensemble un secret dont héritera la nouvelle Eve à la fin du film, point de départ pour d'autres bifurcations. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 69c]
[Videos should play, despite showing no image until the play button is pressed.]
Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.
Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.
No comments:
Post a Comment