Wednesday, 30 September 2009

Rare Fire. Hitchcock. Rear Window



Rare Fire




Gilles Deleuze


Cinema I

Cinéma 1


Chapter 2: Frame and Shot, Framing and Cutting

Chapitre 2: Cadre et plan, cadrage et découpage


Section 1

The first level: frame, set or closed system

Le premier niveau : cadre, ensemble ou système clos.



rarefied images are produced, either when the whole accent is placed on a single object (in Hitchcock, the glass of milk lit from the inside, in Suspicion; the glowing cigarette end in the black rectangle of the window in Rear Window) or when the set is emptied of certain sub-sets (Antonioni’s deserted landscapes; Ozu’s vacant interiors.) (Deleuze, Cinema I, p.13-14.)


des images raréfiées se produisent, soit lorsque tout l’accent est mis sur un seul objet (chez Hitchcock, le verre de lait éclairé de l’intérieur, dans « Soupçons », la braise de la cigarette dans le rectangle noir de la fenêtre, dans « Fenétre sur cour »), soit lorsque l’ensemble est vidé de certains sous-ensembles (les paysages désertés d’Antonioni, les intérieurs évacués d’Ozu). (Deleuze, Cinéma 1, p.23-24)



The cigarette glow is more apparent in this still image.


Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image. Transl. Hugh Tomlinson & Barbara Habberjam, London: Continuum, 1986

Deleuze, Gilles. Cinéma 1: L'image-mouvement. Paris: Les éditions de minuit, 1983.




Image 1

Image 2
Thank you Elliott Noble.



No comments:

Post a Comment