presentation by Corry Shores
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[The following is quotation. My commentary is bracketed in red.]
Past and Gallop
Zinnemann and Tiomkin
High Noon
(Le train sifflera trios fois)
Zinnemann and Tiomkin
High Noon
(Le train sifflera trios fois)
Gilles Deleuze
Cinema 2: The Time Image
Cinéma 2: L'image-temps
Ch. 4 The Crystals of Time Le Cristaux de temps
3e
The problem of film music: sound crystal, gallop and ritornello
Problème de la musique de cinéma : cristal sonore, galop et ritournelle (Nino Rota)
Cinema music, through itself, tends towards releasing the ritornello and the gallop as two pure and self-sufficient elements, while many other components necessarily intervene in music in general, except in exceptional cases such as the Bolero. This is already true in the Western, where the little melodic phrase comes as the interruption of galloping rhythms (Blowing Wild [sic: High Noon] by Zinnemann and Tiomkin); it is even more obvious in musical comedy, where the rhythmic stepping and walking, which is sometimes military even for the girls, come up against the melodic song. But the two elements are also combined, as in Daybreak by Carné and Jaubert, where the basses and the percussion give the rhythm while the little flute launches the melody. [Deleuze Cinema 2, 1989: 90bc]
Ce à quoi tend la musique de cinéma par elle-même, c'est à dégager la ritournelle et le galop comme deux éléments purs et suffisants, tandis que beaucoup d'autres composantes interviennent nécessairement dans la musique en général, sauf dans des cas exceptionnels, tel le Boléro. C'est déjà vrai du western, où la petite phrase mélodique vient interrompre les rythmes galopants ( « Le train sifflera trios fois » de Zinnemann et Tiomkin); c'est encore plus évident de la comédie musicale, où le pas et la marche rythmiques, parfois militaires même chez les girls, s'affrontent avec la chanson mélodique. Mais aussi les deux éléments se mêlent comme dans « Le jour se lève » de Carné et Jaubert, où les basses et les percussions donnent le rythme tandis que la petite flûte lance la mélodie. [Deleuze Cinéma 2, 1985: 123bc]
Deleuze cours
Le western : il y a la musique - galop. Il y a le galop descriptif qui accompagne les grandes galopades du western. Et comme greffé sur ce grand galop du western, il y a la petite ritournelle qui s’élève, généralement à l’harmonica. je voudrais vous chanter des choses comme les vacances approchent. ;;Un des exemples les meilleurs en ce sens, parce que la musique est très bonne, le musicien est très bon - je ne me souviens plus de son nom - : "Le train sifflera trois fois", avec la fameuse petite ritournelle : "si toi aussi tu m’abandonnes, oh mon unique amour !" vient comme la petite ritournelle qui se greffe là sur la musique chevauchée, la musique galop. [Deleuze cours of 20/03/1984 part 1 http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=337]
[The galloping beat is like the ongoing and accelerating passage of time and the melodic refrain is the past returning and rexpressing itself in the present that moves forward. The two musical images of time together form the crystal image of time, which is the bonded union of the forward moving present and the continuous return of the past in that present. Notice how the lyrics tell the whole story right from the beginning, and remind us periodically throughout the movie and conclude it at the end. But perhaps just the first scene is necessary for the purposes of the illustration.]
Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time Image. Transl. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London & New York: 1989.
Deleuze, Gilles. Cinéma 2: L'image-temps. Paris: Les éditions de minuit, 1985.
Deleuze cours 58- 20/03/1984 – 1 http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=337
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