presentation by Corry Shores
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The sets present an intensification of forms, colours and sounds. Jerry Lewis's character, more involuted than infantile, is such that everything resonates in his head and soul; but, conversely, his smallest sketched or inhibited gestures, and the inarticulate sounds he comes out with, in turn resonate, because they set off a movement of world which goes as far as catastrophe (the destruction of the set at the music professor's in The Patsy), or which travels from one world to another, in a pulverizing of colours, a metamorphosis of forms and a mutation of sounds (The Nutty Professor). [Deleuze Cinema 2, 1989: 62-63]
Les décors présentent une intensification des formes, des couleurs et des sons. Le personnage de Jerry Lewis, involué plutôt qu'infantile, est tel que tout lui résonne dans la tête et dans l'âme ; mais, inversement, ses moindres gestes esquissés ou inhibés, et les sons inarticulés qu'il émet, résonnent à leur tour, parce qu'ils déclenchent un mouvement de monde qui va jusqu'à la catastrophe (la destruction du décor chez le professeur de musique dans « The patsy »), ou qui passe d'un monde à une autre, dans un broiement de couleurs, une métamorphose des formes et une mutation des sons ( « The nutty professor »). [Deleuze Cinéma 2, 1985: 88d]